Te is találkoztál már városi sétáid során, közintézményekben, vagy egyéb helyeken a padlózatból kiemelkedő, a háttértől elütő színnel jelölt valamivel? Na ez a vezetősáv, ami a vakok és gyengénlátók közlekedését hivatott megkönnyíteni.
A jó vezetősáv nagyjából 5 mm-t kiemelkedik a burkolatból, ezáltal jól érzékelhető fehér bottal és akkor is ha az ember rálép, a valamennyire látók számára pedig könnyen megkülönböztethető színekkel van jelölve.
Általában két alapvető célból létesítik őket.
- Irányjelző azoknak, akik látásuk csökkenése miatt nem látják be maguk előtt a teret, ami fokozottan igaz a teljesen vak személyekre. A vezetősáv követhető, így biztonságot ad a gyakran látogatott objektumok megközelítéséhez (pl. zebra, mosdó, elágazások, vasútállomáson a vágányok).
- Figyelmeztetés leggyakrabban útkereszteződéseknél, járda végén. Ez lábbal is jól érzékelhető, pöttyözött felület, kissé még magasabban emelkedik ki. Zebrán átkelésnél, lépcsőnél ez akár életmentő lehet.
A vezetősávok nagyon hasznosak, de csak akkor, ha hozzáértő munkával kerülnek létesítésre. Sajnos gyakran találkozni negatív példákkal is. A leggyakoribb, hogy egy adott sáv egyszerűen nincs befejezve, egy idő után eltűnik, és noha a kezdő irányt megadta, tovább haladva már nem értesülünk elágazásokról, és nehezebb tartani az egyenest is, lévén már nincs mit kövessünk. Előfordul sajnos az is, hogy egy vezetősáv gyakorlatilag rossz irányba visz (neki egy épület falának, kirakatüvegnek, autóútra).
Magyarországon nagyon kevés helyen létesítenek vezetősávokat, általában csak a város legforgalmasabb pontjain.
Köszönet Rauch Róbert tagunknak a megosztott tapasztalatokért!