MeglepÅ‘en elutasÃtó választ kaptunk a Covid vÃrus okán a második hullámban ismételten teljes izoláltságban élÅ‘ társainkkal kapcsolatos ügykezelést panaszoló levelünkre. A pécsi intézmény vezetÅ‘je sajnos teljes mértékben figyelmen kÃvül hagyta levelünk segÃtÅ‘ szándékát, közös megoldásra törekvÅ‘ voltát, és az együttműködés teljes hiányát mutató elutasÃtásban részesültünk.
A törvény lehetÅ‘séget ad a fenntartóhoz fordulásra amennyiben nem értünk egyet. Amellett, hogy természetesen nem értünk egyet, mert nem érthetünk egyet a járványügyi elÅ‘Ãrások empátia és emberség nélküli értelmezésével, továbbra is a partnerségre törekszünk és továbbra is segÃteni kÃvánunk. Ezt nyilvánÃtottuk ki a fenntartónak a mai napon eljuttatott levelünkben, bÃzva megértésükben, és annak felismerésében, hogy közös céljaink lévén továbbra is segÃtséget ajánlunk.
Az alábbiakban olvashatjátok a panaszlevelünkre kapott választ, majd ez alatt a mai napon a fenntartónak eljuttatott fellebbezésünket.
- Első, panaszos levelüket (2020.10.21.) itt olvashatjátok újra:
- Panaszlevelünkre válasz (2020.11.10.):
link: panaszlevélre válasz Baptista Szeretetotthontól
- Fellebbezés egyesületünktől a fenntartónak a mai napon elküldve (2020.11.18.):
“Baptista Szeretetszolgálat Egyházi Jogi Személy
1111 Budapest, Budafoki út 34/B
Szilágyi Béla, elnök
Csábi Lászlóné belső ellenőrzési igazgató
Tárgy: fellebbezés az 55385/8/25244/2020 iktatószámú panasz elbÃrálására
Tisztelt dr. Szilágyi Béla Elnök Úr!
2020.október 21-én kelt panaszos levelünk a Baptista Szeretetszolgálat Szeretetotthona – Pécs IntézményvezetÅ‘ Asszonya által elutasÃtásra került. Válaszunkban elsÅ‘sorban szeretnénk kinyilvánÃtani mélységes csalódásunkat, miszerint az együttműködést célzó, minden lehetséges módon segÃtséget felajánló levelünkre ilyen hangnemű választ kaptunk. Célunk azonban továbbra is az együttműködés, ezért jelen levelünkben a jogorvoslat lehetÅ‘ségével élünk. Szeretnénk nyomatékosÃtani, hogy céljaink közösek, nem ellenség vagyunk, hanem partner. Úgy érezzük a Szeretetotthontól kapott levél félreértéseken alapszik, hiszen közös célunk kell legyen, hogy azok, akikért az intézmény megalakult és akik érdekében működik, jobban érezhessék magukat ott ebben a helyzetben is.
Jelen levélben nem kÃvánjuk pontról pontra Ön elé tárni jogi, valamint tapasztalatainkon alapuló cáfolatainkat, korrekcióinkat, hanem kérjük vizsgálja ki az ügyet és legyen segÃtségünkre egy többoldalú moderált beszélgetés (személyes vagy online) megteremtésében, melyen az ott lakók szubjektÃv tapasztalatai alapján, az intézmény fenntartói által esetlegesen nem ismert panaszok kerülhetnek nyugodt hangvételben, moderátor bevonásával megbeszélésre.Â
Ennek célja a valóban meglévÅ‘ problémák feltárása és kezelése, illetve a hivatkozott rendelkezések tényszerű megismerése, a rendelkezési ellentmondások, illetve azok eltérÅ‘ jogi alkalmazásának átbeszélése. Célszerűnek tartunk egy igényfelmérést a lakók és hozzátartozóik között a pécsi intézmény részérÅ‘l, melynek megvalósÃtásában, lebonyolÃtásában szintén szÃvesen segÃtünk.Â
A tényleges helyzet feltárását segÃtendÅ‘ az alábbi kérdéseket is érdemes körbejárni közösen (az NNK határozatban – 42935-2/2020/EÜIG – foglalt intézmény elhagyási tilalomra vonatkozó kivételek):Â
– Hányan hagyhatják el a lakók közül az intézményt munkavégzés céljából 2020. szeptember 7-e óta? Erre az NNK határozat lehetÅ‘ség ad. Kitér az intézmény izolációs terve a munkavállaló lakók biztonságos elkülönÃtésének megszervezésére?
– Hány esetben és milyen indokkal nyújtottak be az intézményvezetÅ‘nek “különösen méltányolható helyzetre” való hivatkozással kérelmet az intézmény elhagyására? Hányszor adott “különösen méltányolható helyzetre” való tekintettel az intézményvezetÅ‘ engedélyt az intézmény elhagyására?
– Történt igényfelmérés arra vonatkozóan, hogy a lakók közül hányan és milyen módon szeretnének élni az intézményen kÃvüli, az intézmény által szervezett napi szabadidÅ‘s tevékenységekben való részvétel lehetÅ‘ségével? Erre az NNK határozat lehetÅ‘séget nyújt. Hányszor szervezett az intézmény szabadidÅ‘s tevékenységet az intézményen kÃvül 2020. szeptember 7-e óta?
Az IntézményvezetÅ‘ Asszony által leÃrtakban több esetben eltérést tapasztalunk a megélt valóság és a szándék között. Tudjuk, hogy a jelen helyzetben milyen nehéz jó döntéseket hozni, megértjük a felelÅ‘sség óriási súlyát, ám a lakók lelkiállapota olyan mértékben romlik, hogy az általunk felvetett probléma kezelése nem tűr halasztást. Ez a fenntartó érdeke is kell legyen, hiszen a lakók, hozzátartozóik a kialakult helyzet miatt türelmetlenek, depressziósak, ezáltal az amúgy is leterhelt személyzet számára nehezebben kezelhetÅ‘ek. A járványügyi helyzet rendkÃvül komoly, megoldása azonban nem lehetséges empátia, emberség nélkül. A probléma tehát igen komplex, megoldása azonban még ebben az azóta szigorúbban korlátozott helyzetben is lehetséges.Â
Tekintettel arra, hogy hasonló helyzet bármikor jelentkezhet, akárcsak egy influenza járvány esetén, az eljárásrend, módszertan hangsúlyozottan közös, minden résztvevÅ‘ érdekét képviselÅ‘ kidolgozása feltétlenül szükséges. Magyarországon egyelÅ‘re még nincs hagyománya, de a civil szervezetek bevonása az intézmények életébe jogos igényünk.Â
Korábbi levelünkben leÃrt segÃtÅ‘ javaslatank továbbra is nyitottak az intézmény számára (mentálhigiénés támogatás, tematikus beszélgetések, szabadidÅ‘s programok, a korlátozások enyhÃtését követÅ‘en a kijárásban segÃtségnyújtás, a más hasonló intézményekben már bevált plexi fallal vagy az udvarban a kerÃtésen keresztüli érintkezés lehetÅ‘ségének megteremtése, a munkavállalás folytatásának segÃtése).
Kérem jelezze számunkra, elfogadható-e a javaslatunk a többoldalú problémafeltáró és kezelÅ‘ beszélgetésre, vagy van-e saját megoldási mód, melyet közösen véghezvihetünk?Â
Megértő és együttműködő válaszát előre is köszönöm,
Pécs, 2020.11.18.
Üdvözlettel:
Pataki Veronika
elnök
A levelet elveink alapján a nyilvánosság számára is elérhetÅ‘vé tesszük. “