Archívumok

!ndeed Erasmus+ nemzetközi projekt

Projekt címe:
!ndeed
A fogyatékossággal élő emberek önálló életvitellel kapcsolatos megközelítéseinek összehasonlítása Magyarországon, Olaszországban, Szlovákiában és Németországban. 

Projekt időtartama:
2023. 10.01. – 2025.03.31.

Támogató:
Erasmus+
KA210-ADU – Small-scale partnerships in adult education 

Partner szervezetek:
VSBI, Verein zur sozialen und beruflichen Integration e.V. – NÉMETORSZÁG
People First Közhasznú Egyesület, Pécs – MAGYARORSZÁG
Fondaziona Luigi Clerici – OLASZORSZÁG
Nadácia Krajina harmónie – SZLOVÁKIA 

Projekt összefoglaló:
Tudás- és tapasztalatcsere négy partnerszervezet között, melyek a fogyatékosság és az önálló életvitel témájában dolgoznak, illetve nyújtanak szolgáltatásokat Magyarországon, Olaszországban, Szlovákiában és Németországban.
A partnerszervezetek által a fogyatékossággal élők és a szakemberek megismerhetik e négy ország legjobb gyakorlatait, ismereteit a fogyatékosságról, a társadalmi inklúzióról (befogadásról), az önrendelkezésről és az önálló életvitelről. Maguk a fogyatékossággal élők a projekt aktív résztvevőiként saját tapasztalataikkal, szükségleteikkel, jó és rossz tapasztalataikkal, és a szerintük szükséges fejlesztési ötleteikkel egyenrangúként vesznek részt a projektben – hiszen ők saját területük legjobb ismerői.  

Ez a nemzetközi tapasztalatcsere lehetővé teszi a résztvevő partnerek számára, hogy egy európai hálózat létrehozását kezdeményezzék a fogyatékosság és az önálló életvitel témájában, amely lehetővé teszi európai szinten átfogó koncepciók kidolgozását a jövőben. 

A projekt a 2021–2030 közötti időszakra vonatkozó Európai Fogyatékosságügyi Stratégia három fő célkitűzésével foglalkozik: 

  • Az intézményi ellátásról a közösségi alapú ellátásra való áttérés előmozdítása  
  • A munkaerő-piaci részvétel előmozdítása  
  • Az oktatás és az egész életen át tartó tanulás előmozdítása   

Az eredményeket a projekt nyilvánosan elérhető online formában összegyűjti, mely magában foglalja a beazonosított megközelítéseket, a módszerekre vonatkozó információkat, valamint a fogyatékossággal élő emberek által elmesélt történeteket. 

A partnerek létrehoznak egy iránymutatást arról, hogyan lehet beszélgetéseket/vitákat kezdeményezni a fogyatékosságról és az önálló életvitelről, és hogyan lehet különböző résztvevőket egyenrangú félként kezelni. 

Célcsoportok:
fogyatékossággal élők,
önérvényesítők akik a téma iránt érdeklődnek,
szervezetek munkatársai, akik fogyatékossággal élőkkel foglalkoznak 

A People First Egyesület, mint magyarországi partner fő feladata a projektben:
A People First lesz felelős a disszeminációért (a projekt eredményeinek terjesztéséért). Ennek keretében kommunikációs stratégiát dolgoz ki, projektüzeneteket hoz létre, a résztvevő felek analízisét dolgozza ki, a projekt kommunikációjának módját tervezi meg.
Fontos feladata továbbá, hogy biztosítsa a projekt célcsoportjainak elérését és bevonását.  


Az Európai Unió finanszírozásával. Az itt szereplő vélemények és állítások a szerző(k) álláspontját tükrözik, és nem feltétlenül egyeznek meg az Európai Unió vagy az Európai Oktatási és Kulturális Végrehajtó Ügynökség (EACEA) hivatalos álláspontjával. Sem az Európai Unió, sem az EACEA nem vonható felelősségre miattuk.

 

“Járj a mi cipőnkben”, nemzetközi V4 projekt

Olvasd a projekt aktuális híreit az oldal aljára görgetve.

Projekt címe:
Járj a mi cipőnkben – inkluzív városi kaland
Társadalmi fejlődés, a befogadó gondolkodásmód előmozdítása a társadalomban, valamint a kisebbségek védelme és önálló szerepvállalása erősítése (empowerment) 

Projekt időtartama:
2023. 09.20. – 2025.02.10.  

Támogató:
The International Visegrad Fund: https://www.visegradfund.org/

Partner szervezetek:
People First Közhasznú Egyesület – Pécs, MAGYARORSZÁG (https://peoplefirst.hu/)
European Youth Centre Břeclav z. s. – CSEHORSZÁG (https://eycb.eu/en/)
SOWELO Foundation – LENGYELORSZÁG (https://sowelo.net.pl/

 

Projekt összefoglaló:
A társadalmi érzékenyítés terjesztése azokban az országokban, ahol a demokráciát és az emberi jogokat erősíteni kell. Jó gyakorlatként innovatív megoldást osztunk meg partnereinkkel, hogy terjesszük az akadálymentesítés fontosságát. 

A V4 országokban (Csehország, Szlovákia, Lengyelország, Magyarország) erőteljesen támogatni kell az akadálymentesítést és az akadálymentes turizmust. A V4-es országokban azonban már megvan a fogadókészség, léteznek precedensek (akadálymentesítési törekvések, törvények, a társadalom befogadó), tehát van mire építeni.
Az akadálymentesség hiánya jelenleg számos társadalmi csoport életét nehezíti meg. Aligha van még egy olyan téma, ahol ennyire széles lenne a célcsoport: nemcsak a fogyatékossággal élőket érinti, hanem az időseket, a kisgyermekes családokat, az átmeneti fogyatékossággal élőket, és mindenkit, aki kényelmesebben, korlátok nélkül akar élni.
Az akadálymentesség ugyan európai szinten probléma, de a volt kelet-európai országokban (beleértve a V4-et is) határozott hiányosság. Sokkal hatékonyabbnak látjuk azt a fajta játékos, vidám, saját élményen alapuló szociális érzékenyítést, amit projektünk jó gyakorlatként kínál. A társadalom számára előnyös lehet, ha képes saját tapasztalatként megközelíteni egy társadalmi problémát. 

Olyan hálózatot szeretnénk létrehozni, ahol megoszthatjuk tapasztalatainkat. Van egy különleges, bevált, jó gyakorlatunk, szeretnénk e projekt keretében terjeszteni. A People First Közhasznú Egyesület ezért a Rejtett Város TorTour-át ajánlja fel legjobb gyakorlatként ebben a projektben.
https://peoplefirst.hu/blog-post/rejtett-varos-tor-tour-a/
A partnerországokban történő megvalósítás mellett azt is láthatjuk, hogy milyen további fejlesztési lehetőségek rejlenek a Rejtett Város projektünkben. 

Az akadálymentességen belül az akadálymentes turizmus is fontos fejlesztendő terület a V4 országokban. Az idegenforgalmi szereplők ugyanis nem ismerték fel, hogy az akadálymentes turizmus önmagában kiváló üzleti lehetőség, amelyet ki kell használniuk. Ezért a projekt másik célja az akadálymentes turizmus népszerűsítése és fejlesztése, szintén innovatív és vidám módon. Nem az a célunk, hogy nyomást gyakoroljunk a turisztikai szereplőkre (sem a turistákra, sem a turisztikai szolgáltatókra), hanem az, hogy megmutassuk az akadálymentesség szükségességét és jó oldalát. 

Az emberek csak akkor érthetnek meg egy problémát, ha átérzik.
Ez azt jelenti, hogy éreztetnünk és megértetnünk kell az emberekkel, hogy a társadalmi befogadás mindannyiunk ügye. A társadalom minden aktív tagja által gazdagodik. Az akadálymentesség az önálló életvitel központi eleme.    

Úgy vettük észre, hogy az emberek szívesen segítenek. A társadalomban azonban elképesztő információhiány érzékelhető az akadálymentességről és a hátrányos helyzetű csoportok igényeiről. Az akadálymentesség szükségességére vonatkozó jogszabályok és rendeletek sokat jelentenek, ám mivel kötelezőek, és mivel nem ellenőrzik megfelelően végrehajtásukat, így nem hajtják végre azokat teljeskörűen. 

Magyarországon nincs hasonló kezdeményezés, ez egy különleges, egyedi projekt. Lengyelországban és Csehországban szintén teljesen egyedülálló lesz.  Ezeknek a Rejtett Város Tor-Tour sétáknak a résztvevői pedig minden bizonnyal akadálymentesítési aktivisták lesznek, igen erőteljes multiplikátor hatással!   

A projekt fontos hozzáadott értékei:
A sétákat fogyatékossággal élők vezetik, számukra ez munka és tanulási lehetőség! 
A sétákért fizetni kell, így ez egy bevételi lehetőség a civil szervezet számára. 
Kiváló lehetőség arra, hogy szakmai kapcsolatokat építsünk ki turisztikai szolgáltatókkal, más helyi szereplőkkel és résztvevőkkel. 

Célcsoportok:
a partnervárosok lakosai
a partnervárosokat látogató turisták
multiplikátorok 

Cél:
A fő cél az, hogy a Rejtett Város Tor-Tour-a projektünket a legjobb gyakorlatként e projekt keretében átadjuk, és terjesszük. 

Hogyan zajlik a projekt? 
A People First Közhasznú Egyesület képzési anyagokat dolgoz ki a Rejtett Város Tor-Tour módszertanáról. Ezután a People First online képzést nyújt partnereinek arról, hogyan hozhatják létre saját Rejtett Város Tor-Tour-ájukat az országukban. Rajtuk múlik, hogy a projektben tanultak alapján átveszik a mi módszerünket, vagy saját ötleteiket is hozzáteszik.
Miután a partnerek létrehozták saját projektjeiket Csehországban és Lengyelországban, következik a piloting, azaz együtt teszteljük a projekteket. 

A projekt fenntarthatósága: 
Partnerhálózatot hozunk létre, amelyet később más országokra is kiterjeszthetünk.  Online zárókonferenciát szervezünk olyan témákkal, mint: akadálymentes turizmus, eredmények és fenntarthatóság, szélesebb hálózat kiépítése, új partnerek bevonása, új innovációs lehetőségek, turisztikai szakemberek bevonása, nyilvánosság. 

Kövesd a projekt alakulását itt, vagy a partnerek Web és Facebook oldalain.

Nézz bele egy Rejtett Város Tor-Tour-ánkba a PécsTV segítségével:
Youtube People First

7

márc 24

2024-03-07

Startol a kommunikációs Platform

Ismét egy eredményes havi online meeting: elkészült a közös Platform és alakulnak a lengyel és cseh városi érzékenyítő túrák.

Read More

9

febr 24

2024-02-09

Már tesztelési fázisban a lengyel érzékenyítő túra

A lengyel csapat megtervezte az útvonalát Poznanban és már próbálgatják a leendő Rejtett város sétájukat. Júliusban meglátjuk az eredményt!

Read More

6

dec 23

2023-12-06

Befejeződött a tréning, indul a projektkidolgozás

Elkezdődik a cseh és lengyel partnerek saját projektjeinek kidolgozása. Izgatottan várjuk!

Read More

23

nov 23

2023-11-23

Folytatódik a tréning

Immár ismerősként jöttünk össze az online tréning 2. alkalmán. Ezúttal a közösen tartandó érzékenyítő túrák struktúrájáról volt szó. 

Read More

8

nov 23

2023-11-08

Első közös tréningünk

Az akadálymentes turizmusról, a projekt hatásairól, és a jó gyakorlatok szerepéről beszélgettünk az első tréningalkalmon.

Read More

2

nov 23

2023-11-02

Elkészült a projektlogo

Köszönhetően lengyel partnerünknek, egy kifejező logo jött létre. Ebben minden benne van amit a közös projektről szeretnénk elmondani.

Read More

30

okt 23

2023-10-30

Indul a partner tréning

A People First Egyesület online képzést tart a projektpartnerek számára november 7. és december 5. között.

Read More

Mennyire akadálymentes a nyaralásod? Ajánlások

Akadálymentességben a legtöbbet a megbízható ajánlások, pontos információk segítenek. 
Az akadálymentes turizmus egyre nagyobb teret nyer mindenhol, hiszen az idősebbek, a fogyatékossággal élők, és a kisgyerekekkel utazók számára nagyon fontos az akadálymentes környezet.
Úgy gondoltuk, segítségetekre leszünk azzal, hogy megosztjuk a saját tapasztalatainkat egy-egy nyaralós helyszínnel kapcsolatban. Ahogy jönnek az információk, folyamatosan bővíteni fogjuk a blogbejegyzést. Görgessétek végig, szépen sorban jönnek az élmények.
Illusztrációs kép: pálmafás, tengerpartos háttérbe belelóg egy zsinór, rajta három fotó felakasztva. Az egyiken egy rajzolt, széttárt kezű, boldog kerekesszékes hölgy van. A másikon szintén rajzon egy repülő körberepüli a Földet. A harmadikon egy városi parkban látássérült srác sétál a botjával. Feliratok: Mennyire akadálymentes a nyaralásod? Írd meg nekünk, küldj képeket, kitesszük a Facebookra tanulságként! Ide írj: info@peoplefirst.hu

Nagyon örülünk a Ti beszámolóitoknak is!
Legyen az akár csak öt mondat egy akadálymentes élményről (kilátó, múzeum, fagyizás..), kicsit hosszabb beszámoló egy városlátogatásról, vagy egy akadálymentes nyaralásról.
Lehet negatív élmény, az is tanulságos.
Ide írjatok nekünk: info@peoplefirst.hu

Ahol már benne van a gondolatokban az akadálymentesség
Olasz körút: Marche, Umbria, Toszkána, +Grado

(Pataki Veronika)
Gondolnád, hogy egy meredek hegyoromra épült kis falu akadálymentes lehet??
Hogy jutsz ide föl egyáltalán kerekesszékkel, babakocsival, mozgássérültként, vakként?!

Hát mozgólépcsőn!
Bizony, egyenesen az ezeréves etruszk és római emlékek közé, a történelmi belvárosba. Felérsz egy ódon épület mellé, és kiszállsz a mozgólépcsőből, vagy a liftből. Azért ez egy meglepő egy élmény na.
Az olasz óvárosokban azonban ez a módi, így oldják meg, hogy idősek, mozgásukban korlátozottak is megcsodálhassák a nagyon-nagyon régi emlékeket, szépségeket, vagy zarándokként bemehessenek a templomokba. 

Marche, Umbria és Toszkána, de más olaszországi területekről szerzett élményeim alapján is egyértelműen megállapítható, hogy OLASZORSZÁGBAN MÁR AZ ALAPVETŐ GONDOLKODÁS RÉSZE AZ AKADÁLYMENTESÍTÉS.

Ezzel azt még nem mondanám, hogy minden tökéletesen akadálymentes, viszont hatalmas lépést tett meg az olasz társadalom, amire Magyarországon még szükség van: mindig és mindenhol, a leglehetetlenebbnek tűnő helyeken is igyekeznek (!) akadálymentesíteni. Gondolnak rá, eszükbe jut, hogy vannak akiknek szüksége van rá!   És bizony nem is kevesen!

Ahogy fönt is írtam, alulról rémisztő meredekre épült városokba hipp-hopp fel lehet jutni mozgólépcsőn, vagy lifttel.
Bárhol ahol kis lépcső van, máris rámpát építenek.
Mindenhol van akadálymentes WC (igaz, Olaszországban valahogy nem divat a WC-deszka). Ezek azonban nyitottak, mindenki számára elérhetőek, így sokszor problémás a tisztaságuk. Ez ugye az örök dilemma: zárni az akadálymentes WC-ket, vagy nem?

És bár valóban mindenki gondol rá, hogy akadálymentessé tegyék a helyszíneket, azért jellemző az olasz “jól van az úgy” mentalitás is. Sokszor előfordul a majdnem akadálymentesség, ami véleményem szerint rosszabb tud lenni, mintha nem lenne az. 

Pesaroban azonban nagyon elgondolkodtató volt az a párosítás, amit a város “biciklis város” címe jelent. A példásan kiépített kerékpárutak ugyanis ugyanolyan remek közlekedési lehetőséget jelentenek kerekesszékkel is. Vagyis a bicikliváros akadálymentes város is.
Általában jellemző volt a bejárt területekre, hogy nagyon erőteljesen elkezdődött Olaszországban a bicikliutak építése. Ez pedig könnyedén összeköthető az akadálymentesítéssel. Tanuljunk belőle!

És meséljenek kicsit a képek is:

Egy nagyobb dombra épült városkát látunk. A házak úgy épültek egymásra, mint a karácsonyfadíszek, kapaszkodva fel a meredek lejtőn.

Scheggio a meredek dombra épült umbriai városka

A meredek városka belsejében járunk fent a hegyen. Egy mély lépcső vezet egyik utcából a másikra, ahova a lépcsőre lépcsőliftet szereltek, hogy mozgássérültek is használhassák.

És itt is van lépcsőlift

Szűk, tipikus régi olasz utcácskát látunk, időnként alagutakkal, ahogy a házak fölé épülnek. Itt is macskaköves az utca mint például Pécsen. Középen azonban egy sima téglás szakasz található, pont elég egy kerekesszéknek, egy babakocsinak, de mindenkinek, aki nem akar botladozni.

Macskakövön akadálymentes rész!

Óvároska, réges-régi házak között picike parkoló, ahol bizony az egyik rész akadálymentes parkoláshoz van kialakítva!

Akadálymentes parkoló mindenütt

 

Parkoló sarkában kialakított srég akadálymentes hely. Nemcsak ferde, de annyira kicsike, hogy egy motor fér be maximum. És oldalsáv sincs a kiszálláshoz.

Egy rossz példa Urbinoból : ide mi fér be??

Hegytetőn álló falu parkolójából fotózunk kifelé, látszik a táj a háttérben. Dombon vagyunk, lent olajfák, erdők. Ahol állunk az egy templomtér, és bizony kialakítottak itt is egy akadálymentes helyet parkolásra.

Monte Cerignone, Umberto Eco hegyi városkája. Ahol a madár se jár hely, de van akadálymentes parkoló.

Az utcán egy parkolótáblát látunk. A hivatalos akadálymentes parkolót jelző tábla alatt egy vicces tábla egy nevetős kerekesszékes ikonnal és a szöveggel olaszul: "A hülyeség nem fogyatékosság. menj és parkolj máshova"

Pesaro, kedvencem tábla. “A hülyeség nem fogyatékosság. menj és parkolj máshova”

Példásan jelzett vakvezető sávokat látunk a járdákon, mindenfelé.

Pesaro, vakvezető sávok.

Sima, egyenes járdát látunk bicikliseknek, melyre a Linea 2 jel van festve, és egy biciklis ikon.

Bicikliváros =

Egy másik bicikliút, ez a Linea 1 nevet viseli. Épp egy rolleres ember hajt át rajta.

= akadálymentes város

WC bejáratot látunk, ahol jelzik az akadálymentes WC-t is. Ám egy nagyobbacska lépcső vezet a térbe és az ajtó sem tűnik szélesnek.

Gradara kastély: a “majdnem jó”. Csak az a lépcső ne lenne, és kicsit szélesebb ajtó.

Óvárost látunk, régi épületekkel. Középen pedig mily meglepő, egy mozgólépcső megy fölfelé az ódon épületek közé.

Cascia zarándokváros. Mozgólépcső visz a belvárosba.

Megint réges régi falak, egy kisebb terecske és egy modern mozgólépcső lejárata látszik a képen.

Cascia, mindenhol mozgólépcsők lepnek meg az ódon falak között

Egy lépcső melletti beugróban papírlapra írták fel az ajtóra, hogy mozgássérülteknek fenntartott WC.

Cascia. Akadálymentes WC-k.

Lift a régi falak között, egyértelmű felirattal és piktogrammal mellette.

Vagy mozgólépcsőn jössz, vagy lifttel (vagy gyalog persze).

Jobboldalon régi árkádos épületet látunk, baloldalon szintén árkádok alatt a falon egy jelzés az akadálymentes WC-t mutatva.

Akadálymentes WC-k.

Szűk, tipikus olasz utcácska, macskakövekkel. Középen ismét egy sáv ami sima téglákból rakott.

Spoleto római kori város. Ugye hogy meg lehet oldani mindenütt a macskakövek akadálymentesítését!

A járdától nagyon elütő színben széles vakvezető sáv vezet végig a kikötőn. Háttérben látjuk a tengert és kisebb vitrorlásokat, hajókat. Előtérben egy tábla Braille írással arról, mi hol látható a kikötőben.

Livorno, vakvezető sávok és Braille írással leírás a kikötőről.

Össze-vissza töredezett járdaszegély végét látjuk. Ugyan lejtős, rámpás, és taktilis jeleket is találhatunk itt, de a taktilis jelekre rábetonoztak javításkor.

Livorno, egy “jól van az úgy” járdaszegély.

Nagyon régi templom bejáratát és falát látjuk. Az ódon fa kapu előtt lépcsők, rajta azonban kellemes lejtésű rámpa.

Livorno: minden templomhoz rámpa dukál

A hatalmas és gyönyörű, fehér kövekből faragott pisai dóm bejárata. Előtte a lépcsőkön két rámpa is lefektetve, nagyon alacsony lejtéssel.

Pisa, rámpa a dómhoz

A parkolóautomata kijelzőjének alján egy akadálymentes jel mutatja, hogy itt kapható további segítség.

Pisa, akadálymentesített parkolóautomata (jobb alsó sarok ikon)

Háttérben egy régi szép dóm épületét látjuk. Előtérbe egy tábla jelzi, hogy sétáló övezet, autóval nem lehet bejutni. Kivéve ha fogyatékossággal élő vagy (ezt pirossal kiemelik), vagy ha árut hoztál, vagy rendőr vagy.

Lucca: nem hajthatsz be, csak ha mozgássérült vagy.

Háttérben a lemenő nap fényében az alattunk elterülő táj látszik egy magason fekvő városkából. Előtérben a látvány elé magasodik egy liftkijárat.

San Miniato óvárosába is lift visz föl. Szép vagy nem szép, hasznos!

Strandon vagyunk, homok mindenütt és fehér kis faházikók. Az egyiken jelzés, hogy fogyatékossággal élőknek fenntartva. Háttérben a strand sétány, teljesen lapos, sima és széles járdával.

Ráadás már hazafelé: Grado fürdőváros, lapos, és mindenhol akadálymentes. (Utószezonban ugyan már bontják a strandjárdákat. )

 

Tenerife, nem útibeszámoló 

(Borsodi Zoltán)
Utazunk Covid után. Tavaly szinte az egész világ egyszerre indult neki, hatalmas tömegek mindenhol, a mozgásában korlátozott embereknek még nehezebb lett az utazás, mint valaha.
 

Májusban az úticélunk Tenerife volt. A Kanári szigetek legnagyobbja, Afrika nyugati partjainál, 3800km távolság, ami kb. 6 órás repülőútra van Magyarországtól. Olyan helyet kerestünk, ami kerekesszékkel is élvezhető pihenést és kirándulást kínál. A várakozásunkat felülmúlta a hely.

Késett a gépünk, de egyébként is hajnalban értünk a már teljesen üres repülőtérre, de az akadálymentes taxi 5 percen belül megérkezett. Külön várakozóhely volt kerekesszékeseknek, fedett helyen és lecsapott szegéllyel.  

Az Arona Gran Hotelben töltöttünk egy hetet, ami az átlagosnál is több akadálymentes szobával rendelkezik. Meglepően tapasztaltuk, hogy az aula egy része csak elektromos kerekesszékek parkolására és töltésére volt fenntartva. A szálloda kérésre, teljesen fel tudja szerelni szobáit orvosi ágyakkal, liftekkel. 24 órás gyógyszertár üzemel, valamint gyógyászati segédeszközbolt. Apró hiányosságokat persze mindenhol felfedezhetünk, például a szobai termosztát kb. 160 cm magason volt.  

Los Cristianos és Playa Americas kerekesszékkel nagyon könnyen járható, általában véve lapos, sok rámpával és könnyen megközelíthető üzletetekkel. A külön kihívás keresőinek azért csináltak 45 fokos rámpát az italbolt elé 😊.
Érdekes színfolt, hogy kerekesszékes hintát is felfedezhetünk egyes játszótereken. Akadálymentes parkolók nagy számban vannak mindenhol, nem kellett külön keresgélni. Fantasztikus volt még felfedezni a Braille írással ellátott ásványvizes üvegeket. 

A környéken két akadálymentes tengerpart is található, emellett az extrém kalandokat keresőknek kifejezetten kerekesszékkel búvárkodást kínáló hajóutakat is ajánlanak, ahol minden akadálymentes beleértve a mellékhelységeket a hajón.  

A sok szöveg után beszéljenek tovább a képek. 

Akadálymentes fürdőszoba, lehajtható zuhanyülőkével és kapaszkodóval. A falon egy L alakú kapaszkodó és sampon valamint tusfürdő adagoló. Fehér csempe oldalfalakkal és természetes mintájú padlóval.

Akadálymentes fürdőszoba, lehajtható zuhanyülőkével és kapaszkodóval. A falon egy L alakú kapaszkodó és sampon valamint tusfürdő adagoló. Fehér csempe oldalfalakkal és természetes mintájú padlóval.

Kék színű műanyag vizes flakon rajta Braille írás.

Kék színű műanyag vizes flakon rajta Braille írás.

q A hintára lenyitható rámpán lehet felgurulni. A téren pálmafák, körben emeletes épületek.

Kerekesszékes hinta egy városi téren.

Tengerparti nyaralóhely a levegőből fényképezve. A táj kopár, vulkanikus. Az ég felhős de kilátszik a kék ég. Az épületek nagyméretűek, több emeletesek, több helyen medencék is látszanak.

Los Cristianos, Arona Gran Hotel

Mediterrán utca részlet pálmafákkal. Széles járdán egy kerekesszékes, szemben vele egy akadálymentes parkolóban egy fehér autó áll. Az utca kétoldalán üzletek és éttermek. Nincs zsúfoltság, csak pár járókelő látható. Az ég kék és tiszta,

Playa de las Americas

Egy szálloda földszintjét látjuk, ahol elektromos mopedek parkolnak. A szálloda belső folyosós és több emeletes. A folyosókról trópusi növények burjánzanak.

Arona Gran Hotel

Balatoni vitorlázás akadálymentesen

(Molnár Gyöngyi)
Lárifári! Mi az nekünk a Pécsi Tudományegyetem Támogató Szolgálattal felkerekedni, és Tihanyban kikötni a Tihanyi Vitorlás Egyletnél.

A Támogató Szolgálat 22-ed magával úgy döntött, hogy él a kaposvári Lárifári Alapítvány meghívásával, és vízre száll öt vitorláshajóval Tihanyban.A 22-ből volt, aki kerekesszékkel gurult a fedélzetre, természetesen segítséggel és mentőmellénnyel a testén. Az Alapítvány önkénteseinek semmi sem volt kihívás, mert mindenre felkészült csapat volt.

Az Egylet kikötője a tihanyi komptól Balatonfüred felé körülbelül 1 km-re található. A 70 vitorlás befogadására alkalmas rendezett, gondozott marinában minden hajóhelyhez víz, villany csatlakozás tartozik. Felújított vizesblokk, konyha, társalgó várja vendégeinket. A közelben strand, színvonalas szállások és étterem is elérhető. Kívül-belül akadálymentes, még a mellékhelyiség is. A kültér nem amolyan vesekő zúzós, hanem sima még ha füvesített is. A felújított beltérben is lehet kerekesszékkel közlekedni, hiszen minden egy térben megtalálható.

Szépséges vitorláshajót látunk, a fedélzetén hat fővel. Legtöbben a kifeszített napvédő alatt ülnek, egy bátor ember álldogál a hajó elejében.

A csapat a vitorláshajó fedélzetén.

Akadálymentes-e a Fény Útja?

(Borsodi Éva, Borsodi Zoltán, Pataki Veronika)
Mi is bejártuk a Pécset méltán híressé tevő Zsolnay Fényfesztivál / Zsolnay Light Festival-t, kerekesszékkel, Zolival és Évivel. Nagy örömünkre nem voltunk egyedül, több társunkat is láthattuk a tömegben.

A legnagyobb élményt a Kodály Központ okozta. Belépéskor azonnal elénk sietett egy készséges munkatárs, megkérdezve, miben lehet segítségünkre. Majd a számunkra is megfelelő bejárathoz kísértek minket, hogy megnézhessük a lenyűgöző Gaia (Földgömb) installációt.

Ezután a SMING interaktív kórus-installációja következett, mely egy mesterséges intelligencia által vezérelt kórus….de nem is lehet így leírni, ezt át kellett élni.
A “kórust” vezényelni egy pódiumot lehetett, melyre mindkét oldalon lépcső vezetett. Ám ezúttal nem lemondó sóhajtozás, hanem egyértelmű kérdés volt a szervezők reakciója a kerekesszéket meglátva: “az úr is szeretné kipróbálni?” Az igen válaszra pedig azonnal kerítettek egy rámpát. Igaz, ez nem bizonyult stabilnak, de öten segítettek, hogy akkor is sikerüljön feljutni a karmesteri pódiumra. Sőt, ez időre, amíg a székkel megküzdöttünk, zárt körűvé nyilvánították az eseményt, hogy ne legyen maga a kerekesszék hurcolása az attrakció. Hálás köszönetünk a Kodály Központnak ismét, már sokadszor tapasztaltuk megértő, praktikus, kedves hozzáállásukat.

A Fény Útja további állomásaiban előzetesen (bár sietve) nyújthatott némi segítséget Egyesületünk a szervezőknek, jelezve, hogy a weboldalon tüntessék fel az akadálymentes helyszíneket a kerekesszékesek, babakocsisok számára. Ez megtörtént, amit nagyon köszönünk. Sajnálatos, hogy az Akadálymentes Pécs Adatbázisunkat (https://peoplefirst.hu/akadalymentes-pecs/) nem linkelték be hozzá ahogy kértük, hiszen ott ingyenesen, magyarul és angolul is részletes akadálymentességi leírások szerepelnek a Fény Útja helyszíneiről is. Bízunk benne, hogy jövőre már szorosabb együttműködés alakul ki a People First és a Zsolnay Negyed szervezői között a Fényfesztivál akadálymentesítése ügyében.

Pécs városban a helyszínekhez vezető utak bejárhatóak voltak, a tömeggel megküzdöttünk, bár direkt a vasárnap délutánt választottuk, így nem volt durva a helyzet.
Mint kiderült, manuális, segítő motor hajtotta kerekesszékkel a Széchenyi tér kövezete nagyon csúszik.
A 48-as téren lévő térkövek göröngyösségének még senki nem találta meg az értelmét, de kerekesszékkel, látássérültként, babakocsival, akár csak szandálban is nehezen járható.
A híres pécsi macskakövekre pedig sürgető lenne az akadálymentesítési megoldás! (egyszerű, külföldön sok helyen bevált ötlet: két sávban sima út létrehozása babakocsiknak és kerekesszékeseknek. Ennyi. Be is adtuk az ötletet a Dönts velünk – pécsi közösségi költségvetés városi projektre).

A parkolással akadt egy érdekes élménye Zoliéknak, sikerült ugyanis a fényszőnyegre ráparkolniuk. 🙂  Vagyis a Janus Pannonius utcába, amely ilyenkor fényszőnyeggé válik esténként. Igaz, ők napközben, kora délután parkoltak, amikor még nincs ott lezárás, viszont van két hívogató akadálymentes parkoló. Az esti rendezvényre figyelmeztető tábla pedig sajnos nem volt elég észrevehető. Jött is egy telefon a rendőrségtől, hogy azonnal álljanak el, mielőtt elszállítják. Futás, – ez nem könnyű ám kerekesszékkel -, majd a rendőrség biztosított egy másik akadálymentes parkolót és elintéződött a dolog.

Zoli kerekesszékben a karmester pódiumon áll, kezében a pálcával vezényel, miközben nagyon komoly arcot vág. Szemben vele sok-sok kis kivetítőn a saját arca látszik, az a kórus, akiket vezényel.

Zoli vezényli sokadmagát 🙂

Észak-Németország, Ostsee 

Az általunk Balti-tengernek nevezett Keleti-tenger (Ostsee) csodálatos és teljesen akadálymentes nyaralást nyújt ha oda látogatunk. Travemünde és tág környékén különleges tájak, nyugalom, szépség fogad, nincs túl meleg és mindenhol magától értetődő az akadálymentesség. Talán ezért is annyira feltűnő, hogy rengeteg a kerekesszékkel, rolátorral, biciklivel közlekedő turista.
Egy nagy hiányosság itt is van: bár mindenre felkészültek, érdekes módon vakvezető sávokat sehol sem alkalmaznak.

Egy hajóba szállnak be éppen többen, egy hosszabb mólón áthaladva. Sokak biciklit tolnak, vagy kerekesszékkel gurulnak.

Beszállás a hajókba, kompokba kerekesszékkel, rolátorral

A tengerparti sétány széles, teljesen sima, itt sétálnak emberek, középen egy kerekesszékes turista. Balra a tenger és hajók, jobbra egy park látható büfékkel.

Séta a teljesen sima promenádon.

Nem probléma sem a hajókba beszállás, sem a tengerparti sétányon nézelődés, az éttermekbe betérés. Még a játszótereken is találunk akadálymentes játékot. Sőt, a biciklijavító állomásoknál a babakocsik és a kerekesszékek defektjeire is gondoltak.
A hajóba szállnak be sokan biciklivel egy egyszerű sima rámpán Egy oszlopot látunk a parkban a fűben állni, melyben mindenféle szerelőszerszámok találhatóak. Három piktogram látszik rajta: bicikli, babkocsi és kerekesszékKörbeforgó játszótéri játék, melybe kerekesszékkel is be lehet állni. Ezt egy piktogram is jelzi a falon.

A WC-k nagyrésze Euroschlüssel/Eurokey-el nyitható, vagyis olyan kulccsal, melyet a fogyatékossággal élők megvásárolhatnak, és számos akadálymentes WC-t nyit Németország teljes területén.
Egy WC ajtó közelről, rajta az akadálymentes piktogram és az Eurokey matrica Tábla, mely a WC-ket jelzi, köztük az akadálymenteset is.

Külön weboldalak gondoskodnak arról, hogy mindent megtaláljuk az akadálymentes nyaralásról Travemünde környékén, pl:
https://www.travemuende-tourismus.de/service/travemuende-barrierefrei
https://www.ostsee24.de/ostsee-urlaub/barrierefreie-angebote#strandroll

A standokon nincs a kerekesszékes vízbejutáshoz betoncsík, mert ennél jobb megoldást találtak: több helyen strandolásra alkalmas kerekesszéket lehet igénybe venni, így nem megy tönkre az egyébként sem fürdőzésre kitalált, drága saját szék.

Mintha egy napozószéket látnánk, extra nagy műanyag kerekekkel. Mellette egy tábla tábla, hogy ingyenesen lehet igénybe venni.

Így néz ki egy strandkerekesszék, ingyenes használatra!

Az Ostsee egy másik felén, Rügen szigeten az Altefähr-en ilyen rámpákat találni a tengerparton:

Hosszú tengerparti fa rámpát látunk a parton elterülni, melynek ilyen kényelmes dőlésszöge van kerekesszéknek vagy babakocsinak. A háttérben kisebb hajók kikötve, a rámpa mellett homokos föveny.

A hosszú tengerparti rámpa kerekesszéknek, babakocsinak

A hosszú fa rámpán épp egy kerekesszékes vendég gurul. Háttérben a szikrázó tenger kéklik.

A tengerparti rámpa használatban.

 

Como-i tó, végre látássérülteknek is

(Pataki Veronika)
Nagyon rövid látogatás a Como-i tónál Olaszországban. Ha pedig kevés az idő, ajánlott hajóval felfedezni ezt a gyönyörű, ipszilon alakú, nagy hegyekkel, és csodás kis városkákkal körbevett tavat.

Mindenfelé cikáznak ezek a hajók, vannak kisebbek, nagyobbak, és kompok az autósoknak. A menetrend ugyan olaszosan követhetetlen, sőt a beszállítás maga is káoszos, de megéri a kis bosszankodást, és amúgy sem Németországban vagyunk, nem mehet minden pedánsan.:)

Kifejezetten nem jártam utána ez alkalommal az akadálymentességnek, de a hajókikötőkben feltűnt, hogy nagyon figyelnek erre.
Különösen a látássérülteknek található mindenütt Braille írással is olvasható információ. Ez éppen azért tűnt fel ennyire magyar szemmel, mert nálunk általában a látássérültek maradnak ki az akadálymentesítésből. Lásd: nincs taktilis jel a járdán/padlón, vagy ha van, akkor időnként a semmibe vezet. Netán egyenesen a falnak, vagy a korlátnak irányít neki.
Mindkét utóbbira tudunk konkrét példát az Akadálymentes Pécs adatbázisunk feltárása során.(Ha van kedvetek, keressétek meg az adatbázisban melyek azok, mert leírtuk! Annyit elárulunk, az egyik pécsi belvárosi bevásárlóhely, a másik mohácsi kulturális helyszín). https://peoplefirst.hu/
A Braille feliratok is sokszor kerülnek nem megfelelő helyre, sőt, esetleg fordítva. Ha pedig egy lift végre hangosan is bemondja az emeletet és egyéb információkat, na annak egyenesen a csodájára járunk. Pedig honnan a csudából tudhatná amúgy egy vak ember, hogy hányadik emeleten állt meg épp a lift??
(zárójelben: a 21.században, EU tagországban vagyunk…)


Egy nagy tábla, amely minden kikötőben látható, szinte belebotlasz. Nagy betűkkel rajta a felirat olaszul és angolul: assistenza, assistance és egy nagy nyíl, ami egy gombra mutat, melyet megnyomva jön a segítség fogyatékossággal élőknek. Mindez nagy, kiemelkedő betűkkel és Braille írással is.

Ha bármiféle segítség kellene: egy nagy tábla, amely minden kikötőben látható, szinte belebotlasz.

Nagy, egyértelmű tábla kitapogatható betűkkel és térképpel a kikötőről. Minden Braille feliratokkal is.

Braille feliratok minden kikötőben

London és Wales

(Pataki Veronika)
Azt mondhatom, rendesen odafigyelnek Londonban és Walesben is amerre én jártam az akadálymentesítésre. Persze ott sincs kolbászból a kerítés, Londonban például a Globe színház előtt szó szerint a falba megy bele a vakvezetősáv, a metró pedig sokkal kevésbé akadálymentes mint Budapesten, de bátran érdemes Nagy-Britanniában akadálymentes nyaralást, városnézést tervezni!
Persze útlevelet ne felejtsetek el vinni, mert Brexit van, ezért a reptéren is extra útlevél ellenőrzésre számíthattok.

Akkor kezdjük is a reptérrel.
A budapesti reptér egyre akadálymentesebb, már most is OK, de a további akadálymentes fejlesztésekről rendszeresen hírt is adnak a weboldalukon. Londonban én a Stansted-en szálltam le és fel, ott ugyanez a helyzet, csak rengeteg az ember, és megjegyzem, valahogy furcsamód sokan akarnak kerekesszékkel felszállni a gépre – de le már nem.

A metrózás Londonban már nem ilyen nagy élmény fogyatékossággal élőként. Látássérülteknek mindenhol taktilis jeleket találunk, ésszerűen használva, a metrómegállók közül azonban nagyon kevés akadálymentes. Kiszálláskor előfordul, hogy 20 centi magas hézag tátong a metró ajtaja és a peron között, ezt babakocsival sem igazán tudnám abszolválni nem ám kerekesszékkel. A metró maga iszonyú zajos, hangos, a gondolataimat nem hallottam, ráadásul nagyon meleg van, és nem is szép sem a szerelvény, sem a megállók (a Central Line-ról van szó).

Ha viszont az akadálymentesség magasiskoláját szeretnétek megtapasztalni, akkor Londonban a Tate Modern múzeumba menjetek el. Mindenre és mindenkire figyelnek. És ingyenes. Különösen követendő a mindenhol olvasható felirat, miszerint nem minden fogyatékosság látható!

A kiírásokkal, sima utakkal, parkolókkal, taktilis jelekkel sehol nem volt gond Wales-ben sem, Swansea, Mumbles és Cardiff is rendezetten akadálymentes. Igaz Wales-ben rá kell készülni a szokatlan nyelvre, a fogyatékossággal élő például Bobl Anabl.
Swansea-ben találtam építészetileg vagy inkább formatervezésileg remekmű lépcső-rámpát is.
A vásárcsarnok is akadálymentes, és mindenhol található akadálymentes WC. Ezt a szép szokást, miszerint alapszükségleteket is hadd elégíthessünk ki fogyatékossággal élőként, átvehetnénk mihamarabb!
Nagy kedvencem volt az akadálymentes, kisbusz-szerű taxi – welsh-ül Tacsi – amit erősen hiányolunk Pécsről. Vállalkozásnak sem lenne utolsó!
A közeli, világhíres Clyde Parkban is simán lehet gurulni, WC persze van mindenkinek, vagyis akadálymentes is. A nyilvános WC-k “national key”-vel működnek, vagyis egy saját kulcs nyit minden nyilvános akadálymentes WC-t. Szintén egy szép szokás, amit azonnal bevezethetünk.
Cardiff-ban, Wales fővárosában nem akadály a réges-régi vár sem. Mármint nem akadályos. Ennyit a “nem lehet akadálymentesíteni, mert műemlék”, kicsit már elkoptatott kifogásról.

Járdát látunk, egy magas kőfal mellett. A taktilis jelek egy kört írnak le és pont belevezetnek a falba. Hogy miért?? Tanakodtunk sokat, hogy talán később került oda a fal?? De akkor is úgy hülyeség ahogy van.

A Globe színháznál a falba vezető taktilis jelek

Vicces kis szobor emberke, körülbelül két embernyi magasságú. Hatalmas orra van, nagy szemei, kezét csípőre teszi. Ezt az emberkét "gurulj" feliratokkal és kerekesszékes ábrákkal látta el a művész, illetve jó kis sárga-rózsaszínre festette.

Kerekesszékes művész “emberke” szobra

A metro belsejében a megállókat jelző táblát fotóztam. Minden 5., 6. megállónál található kerekesszékes ikon, vagyis, hogy akadálymentes a megálló.

Itt látszik milyen kevés metrómegálló akadálymentes

Taktilis jelek közelről a metroban a beszállás előtt. Vastag, élénk színű vonal is jelzi a veszélyt. A beszálláskor azonban nagy szintkülönbség van, mintegy 20 centimétert kell lelépni a metrókocsiba.

Egy rossz példa a nagy magasságkülönbségre néhány metrómegállóban.

Csapóajtó szerű bejárat a metróba, sokkal szélesebb a babakocsival vagy kerekesszékkel érkezőknek, alatta taktilis jelekkel.

Metrobejárat, mindenkire gondolva

A Tate Modern bejárata. Hatalmas tér, sima talaj, színkontrasztok a talajon.

Tate Modern, egykori turbinagyár, teljesen akadálymentesen

Irányító tábla közelről, jel és szöveges magyarázatokkal minden egyes helyszínről, mi hol található és mi hogyan akadálymentes.

Tate Modern, közérthető feliratok és piktogramok

A liftnél egy feltűnő jelzés kerekesszékest, idős embert, botost, babakocsit ábrázoló ikonokkal és az említett elsőbbséget kérő szöveggel.

Kedvenc feliratom: Nem minden fogyatékosság látható

Mint egy vállfatartó, úgy vannak felakasztva mellmagasságban a könnyű székek. Innen lehet leemelni egyet és egyszerűen szétnyitni, mint egy horgász széket.

Vegyél a válladra egy könnyű széket, pihenj meg vagy csodáld a képeket a Tate Modernben

Régi kovácsoltvas korláton angol és welsh felirat arról hol parkolhatnak a fogyatékossággal élő látogatók a múzeum mellett.

Wales, parkolás egy múzeumban “Bobl Anabl”-ként is.

Réges régi vártorony, előtte egy feltűnő színű, magas tábla, rajta angolul és welshül hol található az akadálymentes bejárat.

A “nem lehet akadálymentesíteni, mert műemlék” csak kifogás.

Utcai rámpa és lépcső keveréke. Cikkcakkban halad fölfelé a rámpa a lépcsőn körbevonva. Jobbra-balra haladsz a kerekesszékkel vagy babakocsival, mindig kis pihenőket kínálva. Látványnak is szép.

Az utcai rámpa, építészeti,dekorációs és akadálymentesítési műremek

Kisbusz szerű taxi, nem kell összecsukni a kerekesszéket, egyből bele lehet gurulni vele.

Akadálymentes taxi, Wales

Balatonmária, a Regens Wagner zene füleimnek, a lelkemnek..

(Molnár Gyöngyi)
..hiszen testileg-lelkileg felüdít, ha elmehetek a magyar tengerhez, a Regens Wagner Közhasznú Alapítványhoz, Lakóotthonhoz és Vendégházhoz.

Mielőtt mindenféle élménybeszámolóba kezdenék szeretnék betekintést nyújtani ennek az Alapítványnak a történetébe:
A Regens Wagner Közhasznú Alapítványt 2000 júniusában a Bajorországban 1847 óta fogyatékkal élők szolgálatában működő „Regens-Wagner-Stiftung mit Sitz in Dillingen a.d. Donau” (www.regens-wagner.de) hozta létre. Az alapító Dél-Németországban tizennégy helyszínen gondoskodik fogyatékos személyekről. Másfél évszázados, sikeres munkássága garancia a magas szakmai színvonalon való magyarországi jelenlétére. Az alapító, mint célt, az értelmi fogyatékos személyek társadalmi integrációjának elősegítését határozta meg.

E cél megvalósítása érdekében létrehozta Balatonmáriafürdő központjában, közvetlen vízparti telken a Regens Wagner Otthont, melyben fogyatékos személyek otthona mellett nappali intézményt és vendégházat működtet. Az alapítvány, intézménye mellet, 30 vendégszobájának, és konferencia termének bevételeiből egészíti ki a tevékenységéhez szükséges forrásokat. Az ellátottak foglalkoztatását elsődlegesen a fogyatékos személyek üdültetésével kapcsolatos feladatokban határozta meg.

Az élmények színes tárházát tudnám felsorolni a balatoni a mostani balatoni nyaralásom során.

Ezen a helyen már háromszor jártam, kétszer teljesen akadálymentes környezetben szállásoltak el, a harmadik alkalommal pedig nem akadálymentes szobát foglaltam le, ahol a folyosó végén volt akadálymentes fürdőszoba, szaunával.
Az akadálymentes szárnyban 12 akadálymentes 2 ágyas szoba van, mindegyikhez akadálymentes fürdőszobát építettek. A bejárata fotocellás. Nincsenek küszöbök. A folyosó végén tágas közösségi tér található, oldalról megközelíthető hatalmas erkélyrésszel.

Az egész lakóotthonhoz és vendégházhoz óriási szépen megművelt park tartozik, amit a fogyatékossággal élő emberek művelnek meg.
Ebben az alapítványban az itt lakó sorstársak kézműves munkát végeznek, a kerti munkák mellett.

A rövid történeti áttekintésben már megemlítettem, hogy Balatonmáriafürdő központjában van ez a „fogyatékossággal élő emberek paradicsomának” nevezett csoda hely, amely közelében léptem-nyomon éttermek vannak.

A Balaton-part is akadálymentes, rámpa visz be vízbe és a szálló vendégek számára ingyenes.

Az üdülő kertjét látjuk, nagy füves parkkal. A parkban egy nagy fa alatt fából készült támlás padok és asztalok

Üdülő nagy kerttel

Egy szobabelsőt látunk, két egymás melletti, különálló ággyal, mellettük éjjeliszekrény. Szemben TV, asztal. A szoba modern, ízléses, kényelmes berendezésű, szőnyeg nincs, fapadló van. Az ágyak magasabbnak tűnnek a szokásosnál.

Kellemes, ízléses szobák

Egy kép a parkból. Hatalmas lapos, füves terület egész a Balatonig, itt-ott fákkal. A kép előterében egy sima betonkockás sportpálya-féle.

Park egész a Balatonig

Tornaterem is van, ezt látjuk a képen. Sima műanyagpadlós, középen egy trambulin, hátrébb egy pingpong asztal, néhány erősítő gép, a falakon bordásfalak.

Ha esetleg rossz idő lenne, lehet bent is sportolni

Az étterem is közösségi tér. Mindkét oldalon nagy asztalok székekkel, némelyik négyszemélyes, van amelyik több a nagyobb csapatoknak. Nagy tér, sima padlóval, a falak teljes mértékben üvegből készültek, rengeteg a fény.

Étterem és közösségi tér

Előtérben egy fa háttámlás pihenőpad. Mellette egy kisebb fülkében áll a szaunaszekrény, ebbe lehet belépni és izzadni :) A padló itt is sima csempe. Vakvezetősávot sehol sem láttunk eddig.

A szauna

Egy fürdőszoba belső, mely teljesen akadálymentesen felszerelt. Szemben kézmosó, mellette a WC, kapaszkodóval, emellett zuhanyfüggönnyel elválasztva egy szintén kapaszkodókkal, ülőalkalmatosságokkal felszerelt tusoló. A padló sima csempés.

Akadálymentes fürdők

 

MIÉRT kampány 14: MIÉRT extrém sport a buszra szállás kerekesszékkel?

„Felugrok egy buszra és már ott is vagyok.” – ez szinte soha nem ilyen egyszerű. Főleg, ha hozol magadnak széket (kerekesszékesként) vagy babakocsisofőr vagy.  

Tehát:
Te felugrasz egy buszra. Megnézed a menetrendet, megváltod a jegyet/bérletet, odamész a megállóba és felszállsz. Ha van ülőhely, leülsz, ha nincs, állva utazol. Néha az én helyemen, ami nem gond, ha nekem épp nem kell. Jelzel, leszállsz. Tömött járaton persze ez mind egy kicsit nehezebb mutatvány.
 

Én kitalálom, hova akarok menni. Kinézem a megfelelő megállót, ahova kerekesszékkel oda tudok menni. Megnézem a weblapon/appban, hogy azon a vonalon mikor jár akadálymentes busz és remélem, tényleg ilyen busz fog jönni. Nincs mindig így.  

Jön a hoppá: még akkor is előfordul hiba, amikor előre megkérem a szolgáltatót, hogy akadálymentes buszt küldjön ekkor-és-ekkor: minden telefon, e-mail és visszaigazolás ellenére mégsem a megfelelő jármű érkezik. Akkor bukik minden tervem. 

De most épp van jó megálló, jó busz érkezik, indulhatunk! A buszvezető kiszáll, lenyitja nekem a rámpát, ha kell, segít felgurulni. Beállok a helyemre, behúzom a féket, becsatolom magam vagy a buszvezető segít ebben is. Rámpa felhajt, sofőr a volán mögé. Leszálláskor ugyanez visszafelé. 

Szép terv, csakhogy megint jön a hoppá:

Hoppá! Épp tele a busz és a helyemen állsz. Akkor, ha megoldható, a többi utasnak odébb kell helyezkednie. Ha nem, vagy már betelt a kerekesszékes létszám arra a járatra, hoppon maradok, míg mások még azért fel tudnak szállni – és beszorítják magukat a nekem kijelölt helyre harmadiknak.
Ez kánikulában, esőben, fagyban külön extrém kaland, már csak azért is, mert az én testem másképp működik! 

Hoppá! A buszvezető nem megfelelően tájékozott és megtagadja a beszállításom, mert szerinte az elektromos kerekesszékem az egy moped, és mopeddel nem szabad felszállni. Lehet, hogy a ténykedése közben nem figyel rám és fizikai sérülést okoz, mert nem gondolja, hogy nem érzem, nem vagy csak nehezen mozdítom a lábam, kezem. 

Hoppá! Az utastársam nem figyel rám és ő okoz sérülést nekem, vagy kárt tesz a kerekesszékemben. A kerekesszékben, aminek a segítségével ki tudok mozdulni. Amit megjavíttatni nem egyszerű vagy olcsó. Mikor szorultál be utoljára a négy fal közé, mert valaki rálépett a lábadra?  

Egy járaton sok-sok álló- és ülőhely van, de kerekesszékes ha van, csak egy, ritkán kettő. Én nem tudok hátrébb vagy beljebb menni, állva, kapaszkodva utazni, míg a járóképes embereknek ez jóval könnyebb. És a koffereket, banyatankokat, facsemetéket is könnyebb áthelyezni máshová a nekem fenntartott helyről, mint engem feltenni a kalaptartóra! 

Nagyjából ugyanez áll babakocsira, a kicsi utasnak szintén a kocsi a biztonságos ülés, saját fékkel és biztonsági övvel, valamint személyzettel, akik bár könnyebben ugratnak fel, azért néha nekik is elkél a segítség! 

Ott vannak még a rollátorosok (ez egyfajta guruló járókeret, járássegítő eszköz, van rajta fék, ülőke, néha kosár is), ők sem tudják hirtelen zsebre tenni a járgányt vagy állva, kapaszkodva utazni. Néha ők is a kerekesszékes helyre csatolják be magukat, ha nincs jobb lehetőségük. 

Mi, kerekeken járók: kerekesszékesek, rollátorosok, babakocsisofőrök arra kérünk, ha mi is jövünk, figyelj ránk és segíts, hogy minél egyszerűbben, biztonságosabban és gyorsabban tudjunk fel- és leszállni, a helyünket elfoglalni – hogy ne legyen több „hoppá”! 

Kerekes Hilda írása

MIÉRT kampány 13: MIÉRT a kerekesszékesek szállnak fel először a repülőre?

És tegyük hozzá, szállnak le utoljára. Sőt, nemcsak a kerekesszékeseknek, hanem az időseknek, családosoknak és mozgáskorlátozottaknak is lehetősége van mindenki előtt mintegy 10-15 perccel beszállni a gépbe. Bosszantó, nem érthető? Nézzük a MIÉRT?-et: 

A légiközlekedés, a társaságok információival ellentétben sose volt, és a mai napig nem akadálymentes, senki rászoruló számára. A helyszűke, ami egy utasszállító repülőre jellemző, jelentősen korlátoz bárminemű teljes akadálymentesítést, de mivel a társaságok profitját jelentősen megcsorbítaná az esetleges extra helyek létrehozása, nem is érdekeltek benne.  

Az utazás kerekesszékkel többszintű kihívás.
A gépbe beszálláskor megszűnik a kontrollod a világot jelentő segédeszközöd felett, nem tudod, hogy fognak vele bánni, mi megy tönkre rajta, egyáltalán megérkezik-e a következő állomásra?!
A légitársaságok csak korlátozottan felelősek a feladott gyógyászati segédeszközökért, a maximális kártérítés összegét a más poggyászokra is érvényes összegben határozták meg. Egy komolyabb kerekesszék ára akár több millió Forint is lehet, de ha elveszik vagy megsérül, a kártérítés maximum 600.000 Ft-ig lehetséges, persze ez is csak több nehézsúlyú szkandermeccs lejátszása után.  

A wheelchair bound customer on an aisle-chair, tied with three straps, to be carried into an airplane seatHogyan is történik akkor egy beszállás, ha saját kerekesszéket használsz?
A segítségnyújtás ebben nem a légitársaságok feladata, a repülőterek alkalmaznak külön cégeket a rászoruló utasok igényeinek kielégítésére. Így repülőterenként változó a szolgáltatás színvonala. Ebben a budapesti légikikötő kifejezetten jó értékeléssel bír.   

Nem utazhatsz a gépen a saját kerekesszékedben. Beszálláskor egy kifejezetten a gép méretéhez igazított kerekesszéket hoznak, és abba kell átszállni, vagy segítséggel átemelni az utast. Ha át kell emelni, ehhez az utast több hevederrel rögzítik, hasonlóan Hannibal Lechter-hez a Bárányok hallgatnak című filmből, igazából csak a szájkosár hiányzik a teljes képhez.
Miért is szállunk be először? Nem elsősorban azért, hogy megvédjük magunkat a különféle kínos testhelyzetek nyilvános szerepeltetése elől (hol ez-hol az néha kilóg, kibuggyan…). Hanem a legfontosabb, hogy a segítőknek a repülő folyosóján éppen csak elférő speciális széket, úgy ahogy betolták, ki is kell húzniuk a gépből, ami ugyebár úgy nem lehetséges, hogy több százan állnak mögöttük egy olyan keskeny helyen, ahol ők is alig férnek el.
Hát ennyi! 

Van olyan eset is, hogy több géppel utazol valahova, és az átszálláskor a szűkös idő miatt nem ér az utas oda beszállás előtt negyedórával. Ilyenkor a kerekesszékes utas száll be utoljára.  

Kiszálláskor pedig ez visszafelé játszódik le. A kerekesszékes utas utolsóként hagyja el a gépet, sokszor hosszú percekkel, de van, hogy akár háromnegyed órával mindenki után. A Covid utáni munkaerőhiány sajnos a reptereken is észrevehető, ezért nincs megfelelő számú személyzet, aki a hirtelen megnövekedett utasszámot ki tudná szolgálni, és várnunk kell. 

Összefoglalva, repülni lehet, sőt akit egyszer a kerozin szaga megcsapott, az utazni is fog amíg bírja, de mindig fel kell készülnünk, ismernünk kell a folyamatot, valamint a jogainkat is, ha bármi történik az utazás során. 

Köszönet Borsodi Zoltán nagytapasztalatú egyesületi tagunknak a leírásért!

Soul Mate Erasmus+ nemzetközi projekt

Projekt címe:
Soul Mate
Munkahelyi mentális gondozás fogyatékossággal élők számára 

Projekt időtartama:
2022. 11.01. – 2025. 10.31.

Támogató:
Erasmus+
KA220-ADU – Cooperation partnerships in adult education 

Partner szervezetek:
KOPF, HAND und FUSS gemeinnützige Gesellschaft für Bildung mbH,
NÉMETORSZÁG

People First Közhasznú Egyesület, MAGYARORSZÁG
SATIS, OLASZORSZÁG
Уърк Уит Ийз EOOD, BULGÁRIA
VSBI Verein zur sozialen und beruflichen Integration e.V., NÉMETORSZÁG 

Projekt összefoglaló dióhéjban:
A fogyatékossággal élők továbbra is az egyik leghátrányosabb helyzetű csoport a foglalkoztatás és a mentális egészség szempontjából. 
A Soul Mate mindkét kérdéssel együtt foglalkozik azáltal, hogy a fogyatékossággal élő személyek mentális egészségének javítására, és a munka- vagy vállalkozói képességük megerősítésére nyújt lehetőséget. Ezáltal megteremti az önrendelkező élet előfeltételét. 
Mivel nem létezik kifejezetten az ő igényeikre szabott szolgáltatás, szeretnénk megszüntetni ezt a szakadékot a célcsoport számára elérhető mentális egészségügyi szolgáltatással.  

A Soul Mate új ismereteket és konkrét támogatást nyújt a munkahelyi mentális egészség témában a fogyatékossággal élők számára. Ez az ingyenes és könnyen hozzáférhető támogató szolgáltatás hozzá fog járulni mind az élet-, mind a munkakörülményeik javításához.    

Az ENSZ fenntartható fejlődési céljaival összhangban a Soul Mate elősegíti az inklúziót/ befogadást és a sokszínűséget az oktatásban és a munkában. 

Egymás szakértelmének és készségeinek kombinálásával a partnerek a következőket hozzák létre a projektben:
útmutató az e-learninghez, a hálózati szoftverekhez és tartalmakhoz 
– akadálymentes e-learning mentálhigiénés képzési programok fogyatékossággal élő munkavállalók, egyéni vállalkozók,  munkáltatók számára
– nemzetközi virtuális hálózat tapasztalatok és tudás megszerzéséhez 

 Kicsit részletesebben a projektről:
A Soul Mate lehetővé teszi az inklúziót/befogadást és a sokszínűséget az oktatásban egyrészt azáltal, hogy akadálymentes tanulási környezetet biztosít, másrészt  a munkahelyi mentális egészség kérdésével foglalkozik, kifejezetten a speciális igényekkel rendelkező emberekre fókuszálva. 

Egyértelmű, hogy a fogyatékossággal élő személyek jobbára ki vannak zárva a digitális világból, ami óriási hatással van a fogyatékossággal élő személyek társadalmi és gazdasági befogadására. 

A mentális betegségek – amelyek magukban foglalják a pszichológiai problémákat és a stresszt is – valamennyi uniós tagállamban fontos kérdéssé váltak, mivel jelentős terhet jelentenek az egyének, a társadalom és a gazdaság számára. A depresszió és a kiégés diagnózissal rendelkezők száma az elmúlt években meredeken emelkedett. Az EU teljes lakosságának több mint egyharmada szenved mentális zavarokban. 

Projektünk ötvözi e két problémát, és igyekszik előmozdítani a mentális egészség javításának lehetőségeit, illetve erősíti a fogyatékossággal élők munka- vagy vállalkozói képességeit. 

Természetesen a fogyatékossággal élőket ugyanúgy, ha nem jobban érintik a mentális betegségek. Mivel két, a társadalom által még mindig megbélyegzett tulajdonságot testesítenek meg – a fogyatékosságot és a mentális betegséget -, még inkább ki vannak téve a megkülönböztetés kockázatának. Ez visszatarthatja őket attól is, hogy segítséget, támogatást kérjenek. 

Mivel az emberek életük legalább egyharmadát a munkahelyen töltik, ez ideális környezet lehet a mentális egészség támogatásához és preventív intézkedésekhez. Jelenleg nincsenek azonban olyan szolgáltatások, amelyek kifejezetten a megváltozott munkaképességű munkavállalók igényeihez igazodnának. A projekt célja, hogy pótolja ezt a hiányosságot azáltal, hogy munkahelyi mentálhigiénés tréningprogramot biztosít a fogyatékossággal élő munkavállalók, egyéni vállalkozók vagy munkáltatók számára. 

A projekt hosszútávú célkitűzései:
– a célcsoportok munkában való részvételének megerősítése, az állapotromlás vagy betegség kialakulás kockázatának csökkentése, ezáltal a társadalmi inklúzió/befogadás elősegítése és az önrendelkezéshez való jog védelme
– a mentális egészséget veszélyeztető munkahelyi tényezők kiküszöbölése a témával kapcsolatos tudatosság és folyamatos eszmecsere biztosításával

Célcsoport:
Dolgozó fogyatékossággal élő emberek, akik mentális betegséggel küzdenek. Különösen azokat az embereket szeretnénk megcélozni, akik nem férnek hozzá bizonyos mentális egészségügyi szolgáltatásokhoz, mert azok nem elérhetőek  könnyen érthető nyelven, jelnyelven, felirattal vagy hangos leírással. Célcsoportunknak nem szükséges a mentális betegséget igazoló orvosi diagnózissal rendelkeznie. 
– Fogyatékossággal élő, mentális beteg egyéni vállalkozók
– Fogyatékossággal élő személyeket foglalkoztató munkáltatók
– Az egészségügyi környezet
– Multiplikátorok, például a fogyatékossággal élők képviselői, vállalkozói szövetségek stb., 

A People First Egyesület, mint magyarországi partner fő feladata a projektben:
A People First Egyesület vállalja azt a feladatot, hogy a kezdetektől fogva megjeleníti a projektben a fogyatékossággal élők szempontjait. Ez azért fontos, mert a “Semmit rólunk nélkülünk” követelés a kulcsfontosságú elv ahhoz, hogy valóban inkluzív eredményeket érjünk el.

A sorstársi szemléletmód szintén alapvető, melyet az útmutatóban és az oktatóanyagokban is részletezünk majd. A People First Egyesület lesz felelős a digitális oktatóanyagok létrehozásáért, együttműködést létrehozva a partnerekkel a különböző részfeladatok közös kidolgozásában.

OZORA 2022, ahol igazolnod kell, hogy kerekesszékes vagy

Folytatom a fesztiválokat, kerekesszékkel bemutató élménybeszámolómat, ezúttal a Tolna megyei Ozoráról.

Nem ok nélkül, de rendszerint úgy indulunk neki egy magyarországi fesztiválnak, hogy már megint milyen külön akadályokat kell majd megugranunk, amit egy ép látogató észre sem vesz.  Ez olyan mint ha a trójai falovat indítanák az epsomi derbyn.

A fesztivál weboldalán csak nagy alapvető információkat találtunk, konkrétan azt hogy kerekesszékkel teljes árú jegyet kell venni, de a kisérő ingyen mehet be, illetve hogy van akadálymentes WC. Egyébként a weboldal nehezen használható, akadálymentessége is megkérdőjelezhető, viszont rögtön megkapjuk első pszihedelikus élményünket a folyton forgó színes ábráktól, mindezt tudatmódosító szerek használata nélkül.

Ezzel a nulla információval kezdtünk neki az első napnak. A helyszínhez közel már kisebb sor volt a közúton, az autókat egy közeli mezőre terelték, majd mint később kiderült, onnan kellett volna földúton menni a bejáratig, majd onnan kb. egy kilométert a jegypénztárig, ahol az előre megváltott belépődet karszalagra cserélheted.

Ozora látogató első nehézségi szint.

Az utbairányító srácnak elmagyaráztuk a helyzetet, aki továbbengedett azzal a megjegyzéssel, hogy reméli nem fordítanak vissza. A bejáratnál már a biztonság őrök tereltek. A hatékonyságuk az orkokéval egyenlő Mordor kapujában. Biztos voltunk benne hogy semmilyen információval nem rendelkeznek. Meglehetősen igénytelenül válaszoltak a kérdéseinkre, de bármit is próbáltunk, a jegypénztárhoz vezető aszfaltos út mentén lévő kb. 400 parkoló egyikét se használhattuk amíg a jegyünket kiváltjuk. Az autót kénytelenek voltunk távolabb egy árokpartján leállítani, kifejezett akadályosított parkolás volt.

Javaslatom lenne, hogy a kapuhoz telepítsenek teleport kapukat, vagy mozgójárdát. Tudom, ez lényegesen egyszerűbb, mint információval ellátni az illetékeseket, de az utóbbinak kisebb az esélye.

Egy kilométer az út az épületig, ahol intézik a jegyeket, mögötte hosszú sor, földúton némi sziklákkal körítve. Egy gyors szituációelemzéssel rávilágítottam a biztonsági kollegának, hogy ez hadicsel csak igen nagy veszteséggel kivitelezhető számomra, majd a tárgyi tudásnak a szikráját is mellőzve, több kollegájával is egyeztetve közölte, “hát esetleg próbáljuk meg elől”.

Maga a beléptetés már nem vett 30-40 percnél többet. Az ugyan kedves és segítőkész csapat nem igazán értette mit is akarunk, majd emlékeztettük őket a saját üzleti kondíciójukra. Elkérték az egészségügyi kártyámat. Mondom mimet? Hogy igazoljam, hogy nem csak kamuból ülök a székben. Itt leültem volna, ha éppen nem ülök már. Nem tudok ilyen kártyának létezéséről Magyarországon, a járadékom igazolására való kártyát és párom! igazolványát elkérve beküldték valahova, engedélyt kérni. Ez az eljárás szerintem több problémát is felvet, kezdve személyes adatok kezelésétől morális kérdésekig, de leginkább a felkészületlenség volt a zavaró.

Ozora látogató második nehézségi szint. Lépj vissza két mezőt, egyszer kimaradsz a dobásból.

Az autót a bejárat után nem sokkal lerakva, nekivágtunk a fesztiválnak. Az út végig kiváló minőségű volt, a hírek alapján az idei fesztiválra készült el, de elég nagy szintkülönbégeket kellett leküzdeni, sok helyen fesztiválozó idegenek szálltak be vagy az emelkedők leküzdésébe vagy az intenzív fékezésbe. Ez semmiféleképpen nem róható fel a szervezésnek, tényleg szuper az út felülete, csak nem menj le róla, mert akkor már csúnya meglepetések várhatnak. Zavaró volt még az információs táblák hiánya, az akadálymentes mosdót nem is találtuk meg. Az étel-ital standok egy része nem közelíthető meg kerekesszékkel, a színpadok zöme se könnyen. Mindezek ellenére a fesztiválhangulat hamar magába szippant, a felhőtlenül szórakozó tömegben nem volt nehéz feloldódni. Rögtön kaptam is a kezembe a buli kezdetén két már izzó füstölőt, így egyhelyben kellett volna maradnom 15 percet, mire leégnek, de egy cseles trükkel a mellettem már nem ebben a dimenzióban lebegő kedves úriembernek átadtam.

Éjszaka, a parkolóban hagyott autó felé azért sikerült egy kis sérülést összehozni, főleg a fékezések során, el is határoztuk, hogy legközelebb felkérezkedünk az aszfaltos út tetejéig és onnan egy lényegesen egyszerűbb úton jutunk le a nagyszínpadhoz.

Ozora látogató csak profi szint. Csak egyessel vagy hatos dobásával léphetsz tovább.

OZORA 2022

Fesztiválozó tömeg, kora este egy hatalmas lánggal égő tábortűz körül. Táncolnak. Többszáz ember látszódik egyszerre.

Ember tervez, biztonságiak és szervezők meg ellenállnak. A következő napon a fenti elgondolás szerint próbáltunk feljutni, csekély eredménnyel. A biztonságiak először heves ellenállásba kezdtek, majd miután harci sebeimet megmutattam, sikerült mégis egy szervezőt elkapniuk és megkérdezték mi a helyzet. A válasz az volt, hogy láttak itt már kerekesszékest felmenni simán (aki valószínűleg

én voltam) és nem mehetünk közelebb autóval. Tényleg, ilyen érveléssel már nem volt lehetőségünk tovább vitázni. Elfelejtettem megkérdezni, hogy az akadálymentes parkoló akkor hol található, hiszen törvényileg 50 hely után kell egynek lennie, de trollokat az ember nem faggat Mordor földjén, inkább felhúztam volna az Egy Gyűrűt és láthatatlanná válok a kocsival együtt.

A fesztivál ennek ellenére nagyon szuper volt, de párom és segítőm előre kijelentette, hogy jövőre ő nem fog visszajönni. Én még gondolkozom rajta, lehet nem kellene feladni az első fejezet után.

Egyedül élni vagy nem, ez itt a kérdés

Immáron több mint 15 éve egyedül élek, ezért úgy gondoltam, hogy van annyi év a hátam mögött, hogy tanácsot adjak Nektek, sorstársaknak.

Ebben az elmúlt 15 évben voltak könnyebb és nehezebb időszakaim, amiket több-kevesebb sikerrel, de át tudtam hidalni. Volt, amikor valóban egyes-egyedül mentem a rögös úton, de pár éve elgondolkodtam azon, hogy mi lesz, ha már az édesapám sem lesz, és nekem kell majd magamról gondoskodni?Felmértem a lehetőségeimet, azt, hogy mire is lesz/ van szükségem ahhoz, hogy kialakítsam az önálló életvitelemet, ha már abszolút egy szál magam leszek?

Mindenképpen ki kell hangsúlyoznom, hogy igenis, van ÉLET azután is, ha már nincsenek szüleink.

Segítségül hívtam a tekervényes szürkeállományomat és átgondoltam, hogy nekem, mint fogyatékossággal élő középkorú embernek mire is lehet szüksége, ha segítségre szorul?

Pár hónapja elkezdtem egy sorozatot, amely alapvetően az önálló életvitel-tanácsadással foglalkozik. Meg kell jegyezzem én sem vagyok makulátlanul nagy „önálló életvitel-guru”, sőt vannak hiányosságaim, de még mennyi…!
Ebben a blogban írtam már az Integrált Nappali Szociális Intézmény és a Multi Alarm által kialakított szolgáltatásról, aminek a célja az, hogy a rászoruló embereket ha otthonukban valami baleset éri, netán elesnek, akkor csak egy gombnyomás és kimennek a helyszínre segítenek. Ennek a szolgáltatásnak a pontos neve jelzőrendszeres segítségnyújtás. Ezt minden 65 év feletti idős ember vagy fogyatékossággal élő ember igénybe veheti. Ha fogyatékossággal éltek, akkor értelemszerűen szükséges a fogyatékosságról szóló papír, amivel igazolja a diagnózist és a fogyatékosság fokozatát. A jelzőrendszeres segítségnyújtást INGYENESEN lehet igénybe venni.

A mostani fejezetben egy újabb segítséget adó szolgálatot szeretnék bemutatni, a Kolping Támogató Szolgálatot, amely az országban több helyen is jelen van és működik, mint ahogy Pécsett is. Hogyan is kerültem velük kapcsolatba?Elsőként megfogalmazódott bennem, hogy nem jó egyedül, és valakivel meg kell osztanom az ügyes-bajos testi-lelki problémáimat, amelyek egyre inkább felhőként tornyosultak a fejem felett. Nekem legfőképpen némi társaságra volt /van szükségem, annak ellenére, hogy a munkám során kialakultak különböző kapcsolataim. Ez utóbbi kapcsolatok legfőképpen munkakapcsolatok, természetesen közülük is kicsíráztak, kifejlődtek baráti szálak, de úgy éreztem, hogy kell egy olyan támpont, ami kellő biztonságot ad.Ez a támpont a Kolping Támogató Szolgálat-Pécs. A különböző szolgálatokhoz szociális alapon lehet hozzájutni, tehát nem ingyenes. Mit is jelent ez? A béretek összegétől függően, rászorultsági alapon kell fizetni. Hogyan néz ki a díjazásuk? 300 Ft/óra a személyi segítés és 100/km a szállítás költsége, ez a díjazás mennyisége természetesen változhat a kliens rászorultságától függően.A szolgálat fő profilja a fogyatékossággal élő és – ha kapacitásuk engedi – idős emberek segítése. A segítségnyújtás többrétű: személyi segítésnyújtás, szállítás, otthoni segítségnyújtás, mentálhigiénés beszélgetés.

Ha szükségetek van az ilyen típusú segítségre, akkor bátran hívjátok a Kolping Támogató Szolgálat-Pécs vezetőjét Császár Karolint, akinek az elérhetőségét ezen a linken találjátok meg: http://info.kezenfogva.hu/intezmenyek/20147-kolping-tamogato-szolgalat-pecs

Érzékenyítés? Érzékeltetés.

Bejárat egy WC-be. Az egyik oldalt üvegfal, amin egy férfi, egy nő és egy kerekesszékes embléma van. A másik oldalt maga a bejárat. Egy kis küszöb után fa mintázatú padló, bent oldalt egy ajtó és a folyosó végén maga a mellékhelység található.

Bejárat egy WC-be. Az egyik oldalt üvegfal, amin egy férfi, egy nő és egy kerekesszékes embléma van. A másik oldalt maga a bejárat. Egy kis küszöb után fa mintázatú padló, bent oldalt egy ajtó és a folyosó végén maga a mellékhelység található.

Budapest, Westend City. Az első emeleti mozgáskorlátozott WC már évek óta üzemen kívül van, így csak egy maradt a földszinten, amit használni lehet. Az ember gyomra már előre görcsben van, mert szinte 100% hogy foglalt és nem jogosultan, így mindig balhézni kell. Így történt ezen a délelőttön is. 

 Próbálunk bejutni, de vannak bent. Halljuk, hogy az illető hangosan telefonál. Bekopogunk, erre kiüvölt a felhasználó, hogy MI VAN? Mondjuk szeretnénk használni. Semmi változás. Várunk pár percet, megint kopogás, most már erősen, nem félreérthető módon. Megint kiüvölt a kommunikációs zseni, MIT AKARUNK? Mondjuk még mindig ugyanazt, használni szeretnénk, de mivel nem jön ki, hívjuk a biztonságiakat. Erre a válasz, amin sajnos nem lepődtünk meg, ÉN VAGYOK A BIZTONSÁGI. Mondjuk az remek, akkor rögtön a rendőröket hívjuk. Sikerült közben fogni egy helyi biztonságit, aki ugyan passzívan csak megfigyelőként vett részt, de jelenléte mégis több magabiztosságot adott.  

Nagy lendülettel végül a biztonsági szolgálat embere megjelent az ajtóban, én meg a telefont magam elé véve, videózást színleltem. Igazából szándékomban állt, de az adrenalin és a mobilhasználat pont kioltották egymást, így mikor indítanom kellett volna a felvételt, leállítottam. 

Az illető hamar levonta a következtetést a kéztartásból és a telefonból, és közölte, ne videózzam, és különben is azonnal töröljem le, mert hívja a rendőröket. Mondom neki, hogy jogosulatlanul használta a helyiséget, azért készítem a felvételt, de ha gondolja hívja a rendőröket, legalább nem nekem kell vele foglalkoznom. A válasz az volt, hogy akkor hívja a diszpécsert. Szerintem megvolt győződve, hogy a diszpécser majd mintegy görög istenként, villámokat szór ránk és megsemmisülve önként a legszigorúbb börtönbe vonulunk tettünkért. Hívta is én meg fennhangon közöltem, hogy a kollegájuk elfoglalta a mozgáskorlátozott WC-t, majd fittyet hányva a közben kialakult kisebb cirkuszra, bevonultunk.  

Dolgunkat elvégeztük, majd a lifthez közeledve a sarkon áll az elkövető az áruházi biztonságival, várnak valamit, nagyon csendben. Pillanatra megfordult a gondolat bennem, hogy várjunk egy kicsit, ne konfrontálódjunk tovább, de ugye miért ma változzak meg, nézzük mi sül ki belőle. 

A felvonó elött várva azért kíváncsi voltam és odaböktem, na mit mondott a diszpécser? Semmi válasz. Jön a lift, ellép előlünk, “tessék menni” mondja… nagyon-nagyon halkan. 

Majdnem ott leszek!

Még nem is végeztünk a Covid járvánnyal, már itt egy háború a szomszédban.
Történelemkönyvben élünk.
Mindez a lelkekre is hat, méghozzá elképesztő mértékben. A legrosszabb, hogy ennek igazából nem is vagyunk tudatában. Nem tudjuk miért vagyunk szokatlanul letörtek, szokatlanul izgatottak, mi ez a szívdobogás reggel-délben-este, miért szakítunk meg kapcsolatokat indokolatlanul, miért viselkedünk úgy ahogy nem szoktunk, miért büntetünk másokat saját frusztráltságunkkal?
Minden nagy leképeződik kicsiben.
Minden rossz megjelenik otthon, a kisközösségekben is.
Mindez oda vezetett, hogy mára sziszifuszi munka egyben tartani közösségeket. 

MIÉRT?
Nincs igény egymásra? De van! Mindennél jobban van.
Nem akarunk találkozni? De akarunk, szükségünk van másokra, nem akarunk egyedül lenni.
Elbújunk az online térben? El! De ki is akarunk törni, ülni akarunk a kávézóban, az iskolában, a munkahelyen.
Elegünk van a túl sok információból, történésből? Elegünk! Mégis kell mindig az új, vágyunk másra, mint a Covid és egyéb félelem. 

Sok az ellentétesen ható erő, sok ez mindenkinek, össze vagyunk zavarodva. 

Mi is szervezzük a jobbnál-jobb programokat a BeFogadó közösségi terünkben, próbálunk a normális életben is megmaradni, és megtartani.
Igény van rá, hiszen nagyon sokan jelentkeznek egy-egy eseményre, saját tagjaink és meghívott külső vendégek, érdeklődők. “Érdekel”, “ott leszek” visszajelzéseket nyomnak a Facebookon.
Mi pedig úgy készülünk: odamegyünk jóval előbb, berendezzük a termet, székeket cipelünk, asztalokat húzogatunk, szellőztetünk, rámpát rakunk az ajtóhoz, kitárjuk a százéves nagykaput, teát főzünk, sütit viszünk, üdítőt cipelünk, popcornt pattogtatunk, poharakat teszünk ki, szalvétát hajtogatunk……VENDÉGEKET VÁRUNK.
Szívből.
Mára 42-en jelezték, hogy “érdekel”, mára meg 23-an. De jó, 14-en az “ott leszek” gombot is megnyomták, akkor biztosan jönnek! Repdesünk. Minden kész, a terem tele van a szívünkkel, az előadók is érkeznek, ők is sokat készültek.

De csak majdnem vannak ott az emberek.
Nem is jelezték, hogy közbejött valami, ne készüljünk, ne tegyük bele megint a lelkünket. Azt a lelkünket, amit nekünk is megterhel Covid, háború, magánélet, munka…

Az a félelmem esténként álmomban, hogy szétesik a világ. Szétesik kívül-belül szétszaggatott emberekre, szétesnek a közösségek, és egyedül maradunk mind magunkkal és a szétszaggatott lelkünkkel. 

Most tényleg hagyjuk ezt?!
Vagy elmegyünk a közösségekbe, felvesszük a fonalat és folytatjuk az életet??
DÖNTSÜNK MOST!